Preview

MGIMO Review of International Relations

Advanced search

Cooperative Communicative Strategies and Tactics as Means of English Business Discourse Harmonization

https://doi.org/10.24833/2071-8160-2013-1-28-236-239

Abstract

The article investigates the cooperative communicative strategies and tactics of English business discourse. There is a necessity of harmonization of business discourse as a sphere of positional and interest collision. Harmonization is a process of maintaining cooperative communication leading to mutually beneficial results. The pragmatic properties of cooperative communicative strategies enable the speakers not only to achieve the set goal but also to sustain positive relationship with the partner.

About the Author

A. V. Radyuk
Московский государственный институт международных отношений (университет) МИД России. Россия, 119454, Москва, пр. Вернадского, 76.
Russian Federation


References

1. Арутюнова Н.Д. Дискурс // Большой энциклопедический словарь. Языкознание. М., 1998. С. 136–137.

2. Пономаренко Е.В. Лингвосинергетика бизнес-общения с позиций компетентностного подхода (на материале английского

3. языка). М.: МГИМО-Университет МИД РФ, 2010. 151 с.

4. Bargiela-Chiappini Fr., Nickerson C., Planken B. Business Discourse. New York: Palgrave Macmillan, 2007. P. 3.

5. Карасик В.И. Этнокультурные типы институционального дискурса // Этнокультурная специфика речевой деятельности. М.:

6. ИНИОН РАН, 2000. С.37-64.

7. Bargiela-Chiappini Fr., Nickerson C., Planken B. Business Discourse. New York: Palgrave Macmillan, 2007. P. 5.

8. Астафурова Т.Н. Стратегии коммуникативного поведения в профессионально-значимых ситуациях межкультурного общения:

9. лингвистический и дидактический аспекты. Диссертация ... доктора педагогических наук 13.00.02. М., 1997. 324 с. Самохина Т.С.

10. Эффективное деловое общение в контексте разных культур и обстоятельств. М.: Издательство «Р.Валент», 2005. 215 с.

11. Назарова Т.Б., Буданова Б.В. Семиотика коммуникантов в деловом общении на английском языке // Язык, сознание, комму-

12. никация. М.: МАКС Пресс, 2006. Вып. 32. 108 с.

13. Там же. С. 44.

14. Фишер Р., Юри У. Путь к согласию // Язык и моделирование социального взаимодействия. Благовещенск: БГК им. И.А. Бодуэна

15. де Куртенэ, 1998. С. 174.

16. Грайс Г.П. Логика и речевое общение // Новое в зарубежной лингвистике. М.: Прогресс, 1985. Вып. 16. С. 217-283.

17. Leech G.N. Principles of Pragmatics. New York: Longman Group Limited, 1983. P. 97.

18. Ibid. P. 8.

19. Job Interviews: Salary Negotiations [Electronic resource] / Business English Pod. 2011. URL: http://www.businessenglishpod.

20. com/2008/06/21/bep-100-adv-job-interviews-salary-negotiation/

21. Непряхин Н.Ю. Гни свою линию: Приемы эффективной коммуникации. М.: Альпина Паблишерз, 2011. С.121.

22. Hutchinson T. Oxford English Video – Big City (Level 3). Oxford University Press, 2004. – 1 электрон. опт. диск (DVD).

23. Hailey A. Hotel. СПб.: Антология, КАРО, 2008. С. 124.


Review

For citations:


Radyuk A.V. Cooperative Communicative Strategies and Tactics as Means of English Business Discourse Harmonization. MGIMO Review of International Relations. 2013;(1(28)):236-239. (In Russ.) https://doi.org/10.24833/2071-8160-2013-1-28-236-239

Views: 517


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-8160 (Print)
ISSN 2541-9099 (Online)