Preview

MGIMO Review of International Relations

Advanced search

BIRTH-MARKS OF RUSSIAN MENTALITY AND THE CULTURE OF INTERNATIONAL BUSINESS

https://doi.org/10.24833/2071-8160-2013-5-32-123-130

Abstract

The paper deals with the analysis of typical features of Russian mentality, the so-called «birthmarks », and their influence upon the ways business is conducted in the global economic markets. The aim of the paper is to examine how historically determined elements of Russian business culture correlate with demands of contemporary international business practice. It is shown that Russian mentality and business, nurtured on the boarder-line between Western and Eastern cultures, possess a dual character. The paper shows the pendulum character of Russian business strategies in their interrelations with other countries. Taking into consideration foreign experts’ appreciation and attitudes the author distinguishes the most typical features of Russian mentality, which demolish the specific attractiveness of Russia. They include predominantly humanitarian, but not practically oriented mentality, changeable interest to foreign contacts, inability to follow treaties, numerous weak points in suggested projects, high expectations at the beginning, dubious character of approaches to problems, etc. The paper generalizes the image of the modern Russian entrepreneur and the way he is perceived abroad.

About the Author

A. P. Liferov
Ryazan State University named for S.A. Yesenin 46, Svobody str., Ryazan, 390000, Russia.
Russian Federation
Academician of Russian Academy of Education, Doctor of Pedagogy, Professor, Rector’s Adviser on Strategic Development


References

1. Беленький В.Х., Паульман В.Ф. Предпринимательство: развитие, природа, проблемы // СОЦИС. 2012.

2. № 10. C. 11−20.

3. Бердяев Н.A. Судьба России. М.: Советский писатель, 1990. 346 c.

4. Власов Ф.Б. Эволюция нравственного сознания и социально-экономическое развитие. СПб: СПбГУП,

5. 302 c.

6. Емельянов Ю.C., Хачатурян А.A. Национальная хозяйственная культура и культура предпринимательства

7. // Проблемы теории и практики управления. 2009. № 8. С. 35−48.

8. Зарубежные корреспонденты о своей жизни и работе в России // Вестник аналитики. 2008. № 3. C. 31–36.

9. Калинина Н.Н., Сапунов М.Б., Тебиев Б.К. Трансформации идеи университета: вызовы времени и ака-

10. демического сообщества. Выступление на конференции «Идея университета и вызовы современной

11. эпохи» (февраль 2012) // Социология образования. 2012. № 10. С. 12-41.

12. Ключевский В.О. Краткое пособие по русской истории. М.: Рассвет, 1992. 192 с.

13. Константинова Е.Ю. Малые общины в большом государстве // Независимая газета. Приложение НГ –

14. религии. 3 октября 2012. URL: http://www.ng.ru/ng_religii/2012-10-03/4_minority.html

15. Кочергин А.Н. Университет и глобализация. Интеграция вызовов современности или «руинизация»? //

16. Alma mater. 2012. № 11. С. 22−26.

17. Михайловская Н.В. Метафорические модели – инструмент для сравнительного изучения организаци-

18. онной культуры // Бизнес-образование. 1999. № 2. C.54–61.

19. Момджян К.Х. Антропологический аспект российской самобытности // Личность. Культура. Общество.

20. Том XIII. Вып. 3. С. 65–66.

21. Мордовцева Т.В. Русская идентичность в России: национальная или гражданская принадлежность //

22. Вопросы культурологии.2011.№ 2. С. 4–8.

23. Моруа А. Управлять по-русски. СПб: Би, 2005. 176 с.

24. Мясоедов С.П. Управление бизнесом в различных деловых культурах. М.: Вершина, 2009. 302 с.

25. Пивоваров Ю.C., Фурсов А.И. Русская власть, русская система, русская история // Красные холмы. Аль-

26. манах. М., 1999. C. 182−194.

27. Сардарян А.P., Чернова В.A. Мультинациональные команды // Управление персоналом. 2008. № 24 /

28. C. 65−68.

29. Сергеева Л.В. Русские стереотипы поведения, традиции, ментальность. М.: Флинта; Наука, 2006. 328 с.

30. Смирнягин Л.В. Глобализм и национальные деловые культуры. Газета «География». 1 сентября, 2002. № 18.

31. Степин В.C. Цивилизация и культура. СПб: СПбГУП, 2011. 407 с.

32. Строгетский В.М. Проблема «заимствования» и развитие межкультурных контактов в истории цивили-

33. заций // Вопросы культурологии. 2010. № 7. C. 26−32.

34. Шиобара Т. Коррупция и модернизация: новая теория // Экономическая наука современной России.

35. № 3. С. 32−55.

36. Шкаратан О.И. Русская культура труда и управления // Общественные науки и современность. 2003.

37. № 1. С. 30−54.

38. Юргенс И. О развитии предпринимательской деятельности в России // Вестник аналитики. 2005. № 1.

39. С. 137−147.


Review

For citations:


Liferov A.P. BIRTH-MARKS OF RUSSIAN MENTALITY AND THE CULTURE OF INTERNATIONAL BUSINESS. MGIMO Review of International Relations. 2013;(5(32)):123-130. (In Russ.) https://doi.org/10.24833/2071-8160-2013-5-32-123-130

Views: 540


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-8160 (Print)
ISSN 2541-9099 (Online)