Preview

MGIMO Review of International Relations

Advanced search

INNOVATIVE APPROACHES TO THE TEACHING OF FOREIGN LANGUAGES AT LEVELS B2 - C1 (FROM THE EXPERIENCE OF THE TEXTBOOK)

https://doi.org/10.24833/2071-8160-2013-6-33-49-61

Abstract

The article analyzes how professors and students of MGIMO-University’s School of International Relations perceive innovations in language teaching.As a synergy system, language teaching relies on selfdevelopment based to a great extent on innovations, which can be initiated either from the inside or from the outside. To identify the basic features of innovations in foreign language teaching, the authors conducted a survey of professors and students of the School of international Relations. The results suggest that for most respondents the main purpose of innovations in foreign language teaching and learning is to attain a significantly higher level of communicative competence, which is seen as feasible only if fundamentally new teaching materials and computer technologies are used. According to the survey, the success of innovations largely depends on their source (innovations ‘from the top’ and innovations ‘from the bottom’) and commitment on the part of professors and students to participate in them, the latter being often prompted by their discontent with the state of play. Innovations ‘from above’ tend to be more encompassing and affect the entire system of language education, whereas innovations ‘from the bottom concern the teaching process per se. Though the survey suggests that it is innovations ‘from the top’ that tend to be more successful, the authors conclude that language education as a synergy system adopts only non-shattering innovations that address its most vital needs, thus encouraging its sustainable development.

About the Authors

E. B. Yastrebova
Moscow State Institute of International Relations (MGIMO-University)
Russian Federation
PhD in Education, Professor at English Language Department No.1, School of International Relations


D. A. Kryachkov
Moscow State Institute of International Relations (MGIMO-University)
Russian Federation
PhD in Linguistics, Head of English Language Department No 1, School of International Relations


References

1. Гальскова Н.Д., Гез Н.И. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика. М.:

2. Издательский центр «Академия», 2006. 336 с.

3. Методы системного педагогического исследования/ под ред. Н.В. Кузьминой. М.: Народное образо-

4. вание, 2002. 208 c.

5. Федеральный закон об образовании в Российской Федерации (2012) // Российская газета. 2012. № 5976.

6. Волкова В.Н., Денисов А.А. Основы теории систем и системного анализа. СПб.: Издательство СПбГТУ,

7. 511 с.

8. Бондаревская Е.В., Кульневич С.В. Педагогика: личность в гуманистических теориях и системах вос-

9. питания. Ростов н/Д: Творческий центр «Учитель», 1999. 560 с .

10. Кульневич С.В. О научно-педагогической грамотности // Педагогика. 2000. №6. С.21–27.

11. Новиков А.М. Педагогика: словарь системы основных понятий. М.: Издательский центр ИЭТ, 2013. 268 с.

12. Кульневич С.В. Педагогика самоорганизации: феномен содержания. Воронеж, 1997. 230 с.

13. B. Godin Innovation: the History of a Category [Электронный ресурс], Working Paper No. 1, Project on the

14. Intellectual History of Innovation, Montreal: INRS, 2008. 62 p. Режим доступа: http://www.csiic.ca/PDF/

15. IntellectualNo1.pdf, свободный.

16. Поляков С.Д. Педагогическая инноватика: от идеи до практики. М.: Центр «Педагогический поиск»,

17. 176 с.

18. Григорьева С. Г. К проблеме инновационной деятельности педагога в современных условиях // Сред-

19. нее профессиональное образование. 2010. № 11. С. 9–12.

20. Юсуфбекова Н.Р. Педагогическая инноватика: возникновение и становление // Вестник Московского

21. городского педагогического университета. Научный журнал / Серия «Педагогика и психология». №4

22. (14). М., 2010. C.8–17.

23. De Lano, L., Riley, L., Crookes, G.. The meaning of innovation for ESL teachers //System.1994. No. 22. pp.

24. –496.

25. Стернин И.А. Введение в речевое воздействие. Воронеж: Полиграф, 2001. 252 с.

26. Хуторской А.В. Педагогическая инноватика – рычаг образования [Электронный ресурс], Интер-

27. нет-журнал "Эйдос", 2005. 10 сентября. Режим доступа: http://www.eidos.ru/journal/2005/0910-19.

28. htm, свободный.

29. George J. Papagiannis, Steven J. Klees, Robert N. Bickel 1982. Vol. 52. No. 2. pp. 245-290.

30. Gregory S. Hadley Innovative curricula in tertiary ELT: A Japanese case study // ELT Journal. 1999.Volume

31. Issue 2. pp. 92 – 99.

32. Леонтьева О.А. Болонский процесс: идеологическая инновация внутренней среды вуза // Фундамен-

33. тальные исследования. 2007. №6. C. 90 – 92.

34. Christopher Palmer Innovation and the experienced teacher // ELT Journal. 1993. Vol. 47. Issue 2. pp. 166 – 171.

35. The Common European Framework of Reference for Languages. The Language Policy Division, Council of

36. Europe, Strasbourg. Cambridge University Press, 2001.

37. Ястребова Е. Б., Кравцова О. А. Какой учебник иностранного языка нужен вузу сегодня? // Иностранные

38. языки в школе. 2011. № 5. С. 63–68.

39. Кравцова О.А., Новиков Д.Н. Современный учебник иностранного языка: от бумажного к электронному

40. // Вестник МГИМО-Университета. 2013. №6.


Review

For citations:


Yastrebova E.B., Kryachkov D.A. INNOVATIVE APPROACHES TO THE TEACHING OF FOREIGN LANGUAGES AT LEVELS B2 - C1 (FROM THE EXPERIENCE OF THE TEXTBOOK). MGIMO Review of International Relations. 2013;(6(33)):49-61. (In Russ.) https://doi.org/10.24833/2071-8160-2013-6-33-49-61

Views: 569


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-8160 (Print)
ISSN 2541-9099 (Online)